onsdag 15 maj 2013

Gooooda kakor med proteinpulver

Jag kollade runt bland recept på kakor med proteinpuver innan jag bestämde mig för att jag inte kunde bestämma mig :) Jag bestämde mig för att inte följa något recept utan göra mitt eget. Det blev de bästa kakorna jag gjort! Ganska fluffig konsistens och fin form. Smaken är väl inte helt perfekt, men ganska neutral liksom.

Jag blandade kakao och proteinpulver. Sen mixade jag cashewnötter, havregryn och bakpulver och blandade ihop med chokladblandningen. Sen började jag att röra i ett ägg och sen äggvitan. Hällde i mjölk så att de fick bra konsistens (ganska flytande) och till sist hasselnötaromen. Klickade sedan upp smeten på en plåt (de flöt inte ut helt så konsistensen var lite mittemellan) ca 20 st. Satte in i ugnen på 150 grader och lät den stiga till 200 grader. Sen stängde jag av ugnen och lät de stå 2 min till.

Blanda samman ingredienserna till krämen och bred uppepå kakorna och strössla över finhackade valnötter. Jag hade tänkt att lägga ihop kakorna två och två men de blev lite för stora då så alternativt kan man göra dem mindre för att lägga ihop med kräm emellan.

Det var gott!!Njutbart! Tro det eller ej :)

Recept:
Kaksmet:
2 skopor proteinpulver med chokladsmak
3 tsk kakao
en liten näve fiberhavregryn
1 ägg
0,5 dl äggvita
1 tsk bakpulver
typ 0,5-1 dl lättmjölk
6 naturella cashewnötter
hasselnötarom

Kräm till fyllning:
arraksarom
40g smör
2 msk florsocker
2 msk kakao
valnötter till garnering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar