onsdag 12 december 2012

Coffee with caffeine

Koffein finns i bland annat kaffe, te och kakao enligt livsmedelsverket och det upptäcktes av en tysk kemist 1819. Koeffein är uppiggande, men det kan också vara farligt. Förgiftningssymtom kan vara magbesvär, sömnproblem, oro osv. För att bli förgiftad måste man dock få i sig stora mängder koffein, ungefär 12 koppar om man väger 60 kg.

Många säger att koffein kan höja prestationsförmågan och koncentrationen vilket jag aldrig märkt. Däremot märker jag av om jag inte dricker kaffe på en dag för då blir jag trött och seg, men det är ju bara straffet för att jag dricker för mycket kaffe i vanliga fall, att det har blivit en vana. Jag kombinerar även ofta socker och kaffe vilket gör att om jag inte dricker kaffe äter jag inte socker och då blir jag dubbelsjuk typ. Borde bli av med detta! Prestationen då? Jag läste att koffein kan ha positiva effekter på konditionsträning över 60 min så det kanske är därför jag inte märker effekt, jag tränar inte så länge speciellt ofta.

Hur som helst- kaffe är gott :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar