torsdag 12 september 2013

Äppelfrossa

Jag fick massa äpplen av mamma och pappa när de var här i helgen. Jag kan inte äta upp alla så det blir ett och annat förutom goda äppel till mellanmål.

Jag fick en frukt- och bärtork i födelsedagspresent så en sak jag gör är torkade äppelringar. Supergott!
Jag tar bort kärnhuset och skivar äpplena i tunna skivor, sen doppar jag dem i en blandning av vatten och citron så att de inte ska bli bruna. Lägger dem i torkmaskinen och resultatet blir:





Äppelringarna kan man sen använda att äta eller att göra proteinbars med äppel- och kanelsmak.

Äppelmos är andra pysslet. Bara hackar ner äppel, kärnhus och allt och lägger i en gryta, kokar en stund och sen pressar moset genom en sil. Tillsätter lite honung och/eller socker om det behövs och fryser in i portionsstorlekspåsar :) Bra att ha på gröten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar