tisdag 29 januari 2013

Hälsosamt?

Jag har läst lite olika blogginlägg på olika bloggar senaste tiden som handlar om att jämföra sig själv med andra. Är det verkligen hälsosamt att göra det? Jag tror att det är svårt för många att låta bli att jämföra sig! Speciellt när man läser andras bloggar och får en begränsad insyn i andras liv. Det ger nog väldigt ofta upphov till prestationsångest och missförstånd. Jag blev uppmuntrad av det senaste inlägget som handlade om detta och jag vill verkligen poängtera att jag står för att inte jämföra sig med andra. ALLA har olika förutsättningar, olika mål och olika allt.

Jämföra ska man göra med sig själv! Det är ju på gränsen till osmart att jämföra sig med andra eftersom jämförelsen inte kommer vara av bra kvalitet eftersom man jämför två olika individer med olika kvaliteter och egenskaper. Jag skriver just nu exjobb på Chalmers och har under några dagar läst mycket litteratur som handlar om studiers kvalitet. Om man ska få ut trovärdiga, hållbara och kvalitativa resultat är det viktigt att man använder sunt förnuft, bra metoder och rätt tekniker för datainsamling. Om vi jämför fel saker så blir resultatet inte bra, om vi jämför rätt saker vid fel tillfällen blir det inte heller bra...Jag har börjat tänka på det ur ett eget perspektiv och jag kommer bara fram till en sak: Jämföra med själv själv är bäst! Jag kan inte se ut som andra, jag kan inte vara lika stark eller svag som andra och jag kan inte agera likadant som andra gör i olika situationer och det är för att jag är mig själv! Vill jag vara någon annan än mig själv? NEJ, jag tror att vi mår bäst av att vara oss själv och att arbeta med oss själva och vår egen kropp och själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar