tisdag 6 november 2012

Tårta

I söndags hade vi ett litet litet tårtkalas för mig, Robert och min bror. Jag hade gjort en tårta som mormor alltid brukar göra. Fast jag experimenterade lite med smakerna. Försökte göra med apelsin och choklad :)
14 bitar
Botten:
100 g rumsvarmt Arla smör,1 1/2 dl strösocker,5 äggulor,4 msk Arla Ko mjölk,2 dl vetemjöl,2 tsk bakpulver,smält ljus choklad
Maräng:5 äggvitor, 2 1/2 dl strösocker

Fyllning:3 dl Arla Ko vispgrädde, 2 tsk vaniljsocker, creme fraiche, apelsinskal
Sätt ugnen på 150°. Vispa smör och socker poröst. Vispa ner en äggula i taget. Rör i mjölken. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten. Vispa vitorna med hälften av sockret till ett fast skum. Vispa ner resten av sockret. Bred ut smeten till botten i en långpanna med bakplåtspapper, 30x40 cm. Bred över marängen toppigt. Strö på hackad mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan kallna. Dela den på mitten. Vispa grädden med vaniljsockret. Lägg ihop bottnarna med vaniljgrädden emellan.
Det som är tillagt i detta receptet är ljus choklad, creme fraiche och apelsinskal. Min tårta var också mycket mindre format. Gjorde 4 bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar