fredag 19 april 2013

Fredagsmiddag: Korv med nyttig gratäng

Jag har varit SÅ sugen på korv ett tag nu, men har valt kyckling och tonfisk som proteinkällor hela tiden för att få i mig tillräcklig mycket protein. Ikväll eller kanske imorgon kväll har jag bestämt mig för att laga korv!

Först väljer jag en "nyttig" korv i affären, en med hög kötthalt och så låg fetthalt som möjligt. Kan inte proppa i mig massa onödiga kalorier om jag ska komma någonstans med deffen.

Sen till korven så gör jag, istället för potatisgratäng en grönsasksgratäng av någon smaskig grönsak. Funderar ju nu på broccoli, blomkål eller fänkål.
För 4 portioner tänkte jag göra detta recept:
750 g av valfri grönsak
2,5 lättmjölk
0,5 grönsaksbuljongtärning
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl mager ost (10%)

Koka grönsakerna litegrann (2 min) i buljong, mjölk och vitlök. Häll i en form och strö över ost. Sätt in i ugnen i ca 30 min (beroende på grönsak och smak), 225 grader.

Stek korven :)
Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar