söndag 3 februari 2013

Handla mat- ny starategi

Jag har funderat på vad som är normalt när det kommer till att handla och laga mat. Som studenter lagar och och min man mat och äter typ all mat ur matlådor. Jag har inget emot det men ibland kan det vara lite svårt att komma på nya rätter och det är inte alltid kul att ta sista matlådan med samma maträtt efter 3 dagar. Jag har även tidigare varit vegetarian så jag är inte så van vid tanken att äta kött som en huvuddel av maten. Jag gillar inte att köpa kött dels för att det är dyrt och dels för att det tar mer av jordens resurser att tillverka.

Vi har som sagt alltid lagat mat, men från och med denna terminen har vi utvecklat vårt koncept ytterligare. Söndagar är den viktiga dagen i vår matvecka. Då lagar vi två storkok. En soppa och en annan lite mer "rejäl" rätt. Idag blir det grön ärtsopa och färsbiffar med broccolimos tror jag. Vi har även börjat anamma lite av ett GI-tänk, men inte överdrivet, det skulle Robert aldrig gå med på. Vi handlar även en gång i veckan vilket betyder att vi måste planera en vecka i förväg. Det kan kanske verka tråkigt för vissa, men jag tycker att det är en lättnad för jag tänker på maten en gång i veckan typ och sen handlar vi och vet vad vi ska laga av det vi har i kylen.

En del av vår nya strategi handlar om matinköpen. För att äta mer vegetariskt och använda det vi har så har vi bestämt oss för att varannan vecka handla kött (om vi vill och behöver) och varannan vecka köper vi inget kött. På den köttfria inköpslistan denna veckan stod det:

Morot, kålrot, palsternacka, broccoli, blomkål, röd chili, gul lök, päron, bananer, apelsiner, olivolja, gorgonzola, grönmögelost, kvarg, mjölk, leverpastej, smör, vetegroddar, råris, majs, kokosmjölk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar