lördag 16 februari 2013

Rulltårta med kokos och hemmagjord apelsincurd

Sugen på att baka- men vad?!

Så kände jag hela förmiddagen idag! Jag ville baka något men kunde inte komma på något som passade. Jag ville baka något som jag inte kunde äta upp allt av själv och jag ville baka något som robert gillar och något som inte var för enkelt och inte för komplicerat. Det blev tillslut Rulltårta med kokos och hemmagjord apelsincurd!
En sammanslagning av lite olika recept som jag hittat på nätet.
Först gjorde jag apelsincurd på:
25g smör
1 ägg
1 äggula
saft från en liten citron
saft från 1 apelsin
rivet skal från halva apelsinen
drygt 1 dl socker

Smälte smöret och blandade i resten av ingredienserna. Värmde över vattenbad och vispade tills det blev lite tjockare konsistens. Låt svalna.

Till rulltårtan hade jag:
2 ägg
1 äggvita
knappt 2 dl socker
2 dl vetemjöl
drygt 1 dl riven kokos
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i övriga ingredienser och blanda sist i kokos. Bred ut på bakplåtspapper och ställ in i ugnen ca 5 min i 225 grader. Vänd upp på ett nytt bakplåtspapper (strö ut lite kokos på det nya pappret) och stjälp upp den nygräddade bottnen på det nya pappret. Låt svalna.

Vispa 1 dl vispgrädde ganska hårt och blanda med 1 dl apelsincurd (satsen ovan blir strax över 2 dl skulle jag tippa så det blir lite över.Bred ut över kakan, rulla ihop och smaka. Jag fick väl godkänt av mannen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar