torsdag 22 augusti 2013

Anpassa maten efter människan

I mitt och Roberts fall är ju problemet att han är man och jag är kvinna vilket betyder att hans kropp slukar fler kalorier än vad min gör. Enligt livsmedelsverket (om man har en stillasittande livsstil och är mellan 18 och 30) så behöver Robert (män) 12,3 MJ per dag och jag (kvinna) behöer 9,4 MJ per dag. 1 MJ=240kcal. Så Robert borde alltså få i sig ca 2900kcal och jag 2200kcal. Enligt vår kostplan så äter vi strax under dessa angivna värden, fast å andra sidan har vi till exempel mjölk i kaffet som inte är inräknat så det blir inte jättemycket under, men lite under rekommenderat intag. Plus att vi då rör oss på fritiden.

Hur som helst, problemet är att vi vill kunna laga samma mat fast få olika intag av kalorier. Häromdagen gjorde vi tortillas med kycklingfyllning och tomatsås och resultatet blev såhär:


Första bilden visar min alldeles egna tomatsås som blev mycket god och mycket stark! Chili är boven :) Recept kommer kanske senare under dagen.

I den blåa lådan är Roberts portion med två bröd, hoprullade. För att få plats med samma mängd fyllning i min portion gjorde jag det som en pizza typ för jag skulle bara ha ett bröd. I detta fallet så får Robert i sig de extra kalorierna genom kolhydrater och det kanske inte alltid är önskvärt, så man skulle ju även kunna öka på kycklingmängden, mängden ost som ligger uppepå eller äta något bredvid som ägg eller så. Lycka till nu med matförberedelserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar