lördag 17 augusti 2013

Besluta dig för att ta hand om dig själv! 12 veckor går snabbt!

Jag märker att när man kommer in i en "ond" cirkel med mycket god mat, mycket socker och fett och lite rörelse så är det svårt att ta sig ut. Det är ju gött att bara äta gott och mycket och sen lägga sig på soffan, men är det att njuta av livet och ta hand om sig själv? NEJ, man kan tro det när man är i det, men efter ett tag så skapas det en vilja i mig att vilja ge min kropp vad den vill ha. Jag vill inte känna mig stel eller sockersugen, inte uppspänd eller illamående. För min del handlar det mycket om maten och nu är det dags att börja vårda mig själv.

Min man har inte samma "onda" cirklar som jag. Hans cirklar handlar mer om att inte träna. Maten äter han snarare för lite av. Att komma in i en ny och hälsosam träningsrutin är hans utmaning. Han själv börjar känna att hans muskler kanske inte är vad de en gång var när han spelade basket aktivt och det är dags att vända på det.

Jag och min man ska från och med måndag börja om. Vi vill nå våra mål (inte 100% definierade ännu) och må bra- tillsammans. Jag märker att det finns en brist i program som vänder sig mot par. Alla kost- och träningsplaner är antingen för killar som vill bygga muskler eller tjejer som vill gå ner i vikt. Varför är det så? Jag önskar med de 12 veckor som ligger närmast framför kunna skapa ett program som är hälsosamt för både mig som vill bli av med sockersug och allmänt förbättra min fysik och min man som vill bygga muskler och gå upp lite i vikt utan att lägga på sig för mycket fett. Det är omöjligt för oss att följa varsitt program och äta olika mat så därför har vi bestämt oss för att samarbeta:)

Vi kommer som jag sa att gå in i ett 12-veckorsprogram på måndag. Vi kommer ta före-och-efter-bilder och vi kommer sätta upp mål för varje vecka. Första veckan blir bara att klara av "planen" och vi kommer även att ha en mindre "belöning" i form av ett cheatmeal och kanske ett varmt bad om vi klarar oss bra under veckan. Var fjärde vecka blir det kanske något extra som bio eller massage :) Det här ska bli kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar