fredag 23 augusti 2013

Kom igång med träning

Det börjar gå från sommar till höst. För mig känns det litegrann som att solenergin ligger lite lagrad i mig och jag känner mig mer motiverad än på länge. Kanske finns det fler som känner så. Jag vill dela med mig av några tips som jag själv använder mig av för att komma igång med träningen.

1. Tänk ofta på de positiva fördelarna med träning. Det jag ofta tänker på är att jag själv kanske inte har lust att träna, men hjärnan lurar mig för kroppen vill röra på sig. Jag tänker också att om jag rör på mig kan jag unna mig något litet extra.
2. Planera in träningen för kommande vecka varje söndag. Det gör jag och det lyckas för det mesta. Jag kollar på gymmets hemsida vilka pass jag vill gå på och skriver upp i kalendern. På grund av mitt knä har jag inte kunnat gå på pass, utan då har jag planerat in cardio eller styrka på gymmet.
3. Berätta för någon att du har tagit tag i din träning. Berätta om vad du tycker om träningen och vilken typ av pass du går på. Förra terminen hade jag en vän jag pratade med och även tränade tillsammans med, nu har jag Robert.
4. Sätt upp ett mål. Det kan vara så enkelt som att du ska genomföra 3 träningspass i veckan. Det kan också handla om viktnedgång eller förbättrad styrka, gå upp i vikt eller kanske handlar det om att din kropp ska vara vardagsduglig. Det är även viktigt att ha mindre delmål om det är en lång resa till slutmålet.
5. Belöning! Om du klarar av det du satt upp, om du till exempel tränar 3 gånger i veckan så planera även in en belöning. Välj gärna något som inte motverkar träningen. Kanske ett varmt bad och tid med dig själv, gå på en massage eller laga en god middag :)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar