torsdag 22 augusti 2013

Tomatsås

Här kommer receptet på tomatsåsen som jag skrev om tidigare idag.

Till 4 små portioner behövs:
2 tomater
10 cm purjolök (vita delen)
½ äpple
2 vitlöksklyftor
en bit ingefära
ungefär 2 msk tomatpure
egenodlad chili
lite soja
svartpeppar
olivolja

Jag började med att fräsa purjolöken, chilin och vitlöken en stund i en gryta i olivoljan. Det fick stå och smälta ett tag innan jag tillsatte tomater och äpple skurna i små tärningar. Ingefäran tillsatte jag ganska sent för jag kom på att jag kunde testa och ta i lite, men den gav mycket smak! Tog en liten bit färsk ingefära och hackade den i små bitar. Tomatpure och soja blandade jag i sist.

Lycka till med såsen! Jag föreslår att man har den som tillbehör till tex tacos eller andra tortillarätter. Skulle säkert vara gott till kött och pasta också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar