tisdag 27 augusti 2013

Fisksoppa med purjolök

Dagens superfood är purjolök. Till middag kommer jag äta 0,25st purjolök och jag hoppas jag får i mig massa nyttigheter. Receptet på fisksoppan som jag ska göra skickar jag med er.


Purjolöken då...Den är med i processen som sker när det "onda" kolesterolet reduceras och det "goda" ökar och därför kan den även tänkas förebygga hjärt- och kärlsjukdommar. Purjolöken innehåller även karotener, speciellt lutein och zeaxantin (sk xantofyller), som är bra för ögonhälsan.

För att få i sig alla dessa bra vitaminer kan man göra såhär:

4 port
1 purjolök
2 rödlökar
2 potatisar

skär dessa i skivor och stek tills de blir mjuka. Tillsätt sedan:

1 grönsaksbuljongtärning
1 fiskbuljongtärning
1 liter vatten

Låt koka 5 min. Lägg sedan i:
400g torsfile delad i 4 portionsbitar

Koka ytterliggare 5 min innan du tar av fisken från soppan och sätter i ugnen med ost på för att gratineras.

Servera soppan med fisken på toppen och toppa gärna med persilja och brödkrutonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar